Amatör Fotoğrafçılık

Amatör fotoğrafçı denilince akla fotoğrafa karşı ilgisi olan, fotoğraf çekmeyi seven, hobi olarak fotoğrafçılıkla uğraşan kişi akla gelir. Profesyonel fotoğrafçı, fotoğrafı çekip üstünde düşünürken, amatör fotoğrafçı ilk olarak düşünür daha sonra çeker. Bu düşünme anı ise çoğu zaman pozun kaçmasına neden olur. Amatör fotoğrafçı çektiği karelerden para kazanmayı düşünmeyen kişidir. Elinden geldiği kadar fotoğraf sergilerine gitmeye çalışan farklı farklı mekanları gezip buraları fotoğraflamaya çalışan kişiye amatör fotoğrafçı deriz. Aslında amatör fotoğrafçı ile profesyonel fotoğrafçı arasında ki tek fark profeyonel fotoğrafçı bu işi maddi olarak yapar bu işten para kazanır, amatör fotoğrafçı ise tamamen boş vakti doldurmak için fotoğraf çeker ve bu işe para verir. Özünde bu iki fotoğrafçıda aslında çekirdekten yetişir. Bir kişi fotoğraf çekmekten hoşlanıyor ise bu kişi amatör fotoğrafçı adayıdır aslında ve bu merakı ile de kısa sürede çok fazla yol kat eder. Eskiden fotoğrafçılığa küçük bir dijital makineyle başlanırken günümüzde telefonla başlanıyor. Benim görüşüm ise telefon ile fotoğrafçılığa başlanmamalıdır. Çünkü telefon genelde auto ayarda kullanılıyor bu da kişiye bir şey öğretmiyor. Telefonu manuel mod’da kullanmak ise çok yorucu olup ayarları fotoğraf makinesinde ki gibi hızlı yapılamıyor. Bu olay ise çekiceğimiz karenin kaçmasına neden olur. Fotoğraf makinesi kontrol ayarları adlı yazımızda fotoğraf makinesi ayarlarından bahsetdiğimizden bu yazımızda bu ayarlardan bahsetmeyeceğim. Bunun yerine fotoğraf çekmenin püf noktalarından biraz bahsedeceğim.

Amatör Fotoğrafçılık kuğu

1. Işığa Dikkat Edin

Işık, bir fotoğrafçı için hemen hemen her şeydir. Bir fotoğraf, özel olarak aksi istenmiyorsa, yeteri kadar ışık almalıdır. Işığın fazla olması, “patlama” tabir edilen duruma yol açar yani fotoğrafın belli kısımlarında renkler fazla açık olur, hatta o bölgedeki detaylar kaybolur. Bir fotoğraf sadece çok ışık aldığında bozulmaz, az ışık alınca da bozulur. Bu da eksik pozlama anlamına gelir. Oysa fotoğrafın en iyi hali, ışığı en güzel almış halidir. Ne çok fazla, ne çok az. Bazen ışığı bilerek azaltıp/artırarak efektler oluşturabiliriz. İdeal fotoğraflama saatleri, gün ışığı için ikindi suları diyebiliriz ama bu çok genel olur. Bununla birlikte akşam saatlerinde gün batımında çekilen fotoğraflar, ilginç bir ambiyans oluşturabilir. Yani ışığın seçimi, tamamen fotoğrafçının “ne yapmak istediğine” bağlıdır.

2. Kompozisyonu Sadeleştirin

Bir fotoğrafta kompozisyon yani çerçevelenen kesim, ne kadar az objeden oluşursa, o kadar temiz bir görüntü oluşur ve fotoğraflanan obje, daha öne çıkar. Buna karşılık çerçevedeki yabancı ve gereksiz unsurlar fotoğrafın değerini düşürüp, izleyicinin dikkatini dağıtır.

Fotoğrafçılık

3. An’ı (Hareketi) Yakalayın

Eğer hareketli bir obje çekiyorsak, onun en etkileyici, zirvedeki hareketini fotoğraflamak gerekir. Örneğin bir futbolcunun kafa topuna çıktığı anı düşünün. İşte o anı fotoğraflayabilmek zordur ama en güzel sonucu verir. Bu bazen kafa topuna çıkan futbolcu, bazen suya atlayan bir kurbağa, bazen de uçan bir kuşun avına dalışı olabilir. Fakat unutmamak gerekir ki, bu çok iyi bir zamanlama gerektirir.

4. Gerektiğinde, Karede Canlı Bulundurmaya Özen Gösterin

Bir fotoğraf karesi, içinde bir canlı ve özellikle insan varsa, daha etkili olmaktadır zira o canlı, o fotoğrafın konusunu oluşturmaktadır. Örneğin bir gün batımını düşünelim. Gün batımında harika bir kızıllık, kayaların üzerinden denizi gören bir mekan ve bunu fotoğrafladınız. Gerçekten etkileyici olur ama bu fotoğrafı çok daha etkileyici kılmak isterseniz, o gün batımında yalnız başına bir adamın uzaklara bakışını fotoğraflamalısınız. Böylece, harika bir silüet elde etmiş olursunuz.

Amatör Fotoğrafçı

5. Objeleri Çerçeveye Yerleştirin

Bir karede objeler, merkeze yerleştirilmezse, genelde daha etkili sonuçlar alınır. Çoğu kez merkeze yerleştirilen bir küçük obje, kenarlara yerleştirilmiş bir objeden daha kötü durur. Eğer obje bir yöne hareketliyse, onu, “önü açık” şekilde fotoğraflamak daha doğrudur. Örneğin sağa doğru giden bir arabayı, sola yerleştirip ve önünde açık bir alan bırakmak, fotoğrafa boyut katar.

6. Objeye (Gerektiği Kadar) Yaklaşın

Bir fotoğrafı çekerken, ona mümkün olduğu kadar yaklaşmak gerekir. Bu yaklaşma bazen zoom ile, bazen de fiziksel olarak yapılabilir. Yaklaşmaktaki amaç, objeyi mümkün olduğunca öne çıkararak, onun detaylarını sunmak olmalıdır. Tabi bunu yaparken, objenin dibine girip, kompozisyonu bozmamak gerekir. Canlı nesnelere mümkün olduğunca zoom ile yaklaşmak gerekir. Mesela bir martıya fiziksel olarak yaklaşmak kaçmasına neden olabilir.

Amatör Fotoğrafçı - Martı Kız Kulesi

7. Açıyı Belirleyin

Fotoğrafları genelde “gözümüzün gördüğü” açıyla çekmek daha doğrudur ama bazen çok ilginç fotoğrafları, değişik açılarla çekmek, çok sempatik sonuçlar oluşturulabilir. Ancak açı yakalamak adına, fotoğrafın havasını mahvetmemek, sempatikliği yok etmemek, anlaşılabilirliği bozmamak gerekir.

8. Ön ve Arka Fonları Doğru Seçin

Fotoğraftaki objeye ön veya arka fon sağlamak, o fotoğrafa derinlik katar. Genellikle arka fonu değiştirme şansımız olmaz ama ön tarafa bir şeyler katabilme şansımız olur. Bu da fotoğrafa bir derinlik katacaktır.

9. Gerektiğinde Flaş Kullanın

Flaş, her zaman gece veya düşük ışıkta kullanılmaz. Bazen güneşin çok yoğun olduğu zamanlarda da flaş kullanmak iyi sonuç verebilir. Buna dolgu flaşı denir ve amacı kareyi aydınlatmaktan ziyade, az bir ışık etkisiyle, gereksiz gölgeleri yok etmektir. Dolgu flaşı kullanmak gerçekten çok zor bir konudur. Bunun için pozlama ayarlarının doğru yapılması gerekir aksi takdirde, çok aydınlık olan görüntü, bu sefer bembeyaz çıkabilir. Unutmamak gerekir ki, dolgu flaşının anlamı, gölgeleri aydınlatıp, oradan da detay almak ve yüksek ışıktaki kontrast fazlasını düşürmektir. Farklı flaş teknikleri de vardır. Mesela uzun pozlama da geç çakılan flaş, geceleri arka planda çok güzel bir manzara sağlayabilir. Bunlar, deneme yanılma yöntemleri ile geliştirilecek konulardır.

10. Düşünerek Fotoğraf Çekin

Fotoğrafçı, iyi bir fotoğraf çekmek istiyorsa, o kareyi önce gözleriyle çekmelidir. Düşünerek çekilen pozlar hem fotoğrafçılık (fotoğrafçılık ile ilgili daha geniş bilgiler için tıklayın) birikimini artırır, hem de güzel bir kompozisyonun ortaya çıkması sağlar. Çekilen fotoğraflarda photoshop programına güvenip bilgisayarda düzeltirim demek çok yanlıştır. Bundan dolayı çekim sırasında kompozisyonun iyi oturtulması çok önemlidir.

Amatör Fotoğrafçı

Yazar Hakkında

Renkli Kalem

Renkli Kalem

Dumlupınar Üniversitesi Maden Mühendisliği bölümünden mezun oldum. Hobi olarak fotoğrafçılıkla uğraşmaktayım ve bunla ilgili bildiklerimi etkiliyazar ile paylaşmaktayım.

Yorumlar

  • Amatör fotoğrafçı ile profesyonel fotoğrafçı memleketimizde ne yazık ki çok uzun süre karıştırılan kavramlardır ve hala bu karmaşa artarak devam etmektedir.
    Amatör fotoğrafçı: Fotoğraf sanatıyla ilgilenen ve bu alanda çalışmalar yapıp sanat eseri olabilecek nitelikte fotoğraflar sunmaya çalışarak bu icraatı üzerinden para kazanmayan kişidir.

    Profesyonel fotoğrafçı: Fotoğrafı meslek edinip yaptığı iş üzerinden gelir elde eden kişilerdir.

    Bu şu demek değildir, amatör fotoğrafçı fotoğrafa yeni başlamış çok fazla bir şey biliyor veya amatör fotoğrafçı sanatçı fotoğrafçı demek değildir. Fotoğrafa yeni başlayan ilgi duyan hobi olarak uğraşan ve kimi entellektüel kaygıdan kendine amatör fotoğrafçı der, bu kişiler fotoğrafa ilgi duyan kişidir.
    Profesyonel fotoğrafçı ise muhteşem fotoğraf bilgisi olan çekemeyeceği fotoğraf olmayan fotoğrafçıda değildir. Kimi tutkuyla sevdiğinden kimi ticari kaygıdan(ki son 10 yıldır ticari kaygıdan profesyonel fotoğrafçı sayısı bir hayli artmıştır) bu kişiler de kendine profesyonel fotoğrafçı der.

    Makaleniz için teşekkür ederim daha aydınlatıcı olması dileğiyle saygılar, selamlar…

Yorum Yaz